کار، کارگر و کارفرما و مشکلات فی مابین

چت روم نوجوانان محل تبلیغات شما

رابطه بین کارگر و کارفرما عموماً مبتنی بر مهر و دوستی نبوده و در اکثر کشورها این قانون است که حد و مرز و حقوق و وظایف طرفین را مشخص کرده است و البته مبارزه ای همیشگی برای کسب امتیاز و حقوق بیشتر از  هر طرف وجود دارد. در ایران هم مشکلات بین کارگر (کارمند) و کارفرما کم نیست و بسیاری چه به عنوان کارمند و کارگر و چه عنوان کارفرما با مشکلاتی در این زمینه برخورد داشته ایم. از آنچه سالها به عنوان کارمند و چند سالی به عنوان کارفرما فعالیت داشته ام به برخی از مشکلات در ادامه اشاره میکنم.

1. عدم اطلاع از قوانین و حقوق
حقیقت این است که اکثر افراد حتی پس شروع کار (چه کارمند و چه کارفرما) نسبت به حقوق و قوانین مرتبط با کار آشنایی ندارند. بخشی از مشکل به نظرم از سیستم آموزشی کشور است، در بین واحدهای درسی متعدد چقدر به تدریس یا حتی اشاره به حقوق کارگر و کارفرما شده است. یک فرد دیپلمه و حتی یک فرد لیسانسه تا چه میزان با این قوانین یا حقوق آشناست؟ وقتی افراد حتی مبانی این قوانین و حقوق را در طول سالیان تحصیل خود نمی خوانند آیا بعد آنرا خواهند خواند؟ در یک سازمان یا شرکت بزرگ افرادی هستند که در کارگزینی و بخش حقوقی با این قوانین اشنا هستند اما آیا یک مغازه دار به عنوان کارفرما با این قوانین آشناست؟ در بسیاری از موارد شاید کارگران و کارفرمایان پس از ایجاد مشکل نسبت به مطالعه (آنهم ناقص)  قوانین کار اقدام میکنند. عدم آشنایی با قوانین عملا شرایطی برای اجحاف در حق کارگران در زمان استخدام و مشکلاتی برای کارفرما در زمان اختلافات احتمالی ایجاد می کند.

2.عدم اجرای قوانین فعلی
یکی از نشانه های کارا بودن و مقبولیت قوانین میزان و نحوه اجرای آن است و این در حالی است که برخی از نهادها و شرکتهای بزرگ (با وجود نظارت بیشتر) همچنان بخشی از حقوق کارگر و کارفرما را نادیده و یا قراردادهایی یکطرفه می نویسند. نمونه مشخصی در این زمینه دریافت سفته یا چک از کارگر/کارمند در بسیاری از شرکتهاست که اگرچه بارها اعلام شده است که کار قانونی نیست اما حتی در زیرمجموعه های مرتبط با دولت یا شهرداری نیز این مورد مکرر دیده می شود.

3.قوانین پیچیده
قوانین کار، مالیات و بیمه در ایران به نوعی است که گویا برای سازمانهای دولتی یا شرکتهای بزرگ تنظیم شده است (از جزئیات پرداخت حقوق ریالی تا ساعات کار، نحوه استخدام و اخراج ) و حقیقت این است که رعایت برخی از آنها برای کسب و کارهای کوچک  آسان نیست. یک شرکت با سه یا چهار یا حتی شش کارمند شرایط متفاوتی نسبت به یک سازمان با هزاران کارمند دارد. بطور مثال برای یک مغازه دار با یک صندوق دار یا حسابدار یا شرکتی با تیم کوچک آسان نیست که مرخصی زایمان چندین ماهه به کارمند خود بدهد (موقعیت شغلی او را خالی بگذارد) و یا متعهد به استخدام مجدد او پس از چندین ماه باشد در چنین شرایطی در بهترین حالت حقوق فرد جایگزینی که استخدام شده ضایع می شود  و یا شرکتی کوچک شاید نتواند تعهد استخدام بلند مدت برای کارگران فصلی یا کارمندان مجری یک پروژه خاص را بدهد. موارد متعدد این چنینی زیاد است و هرچند قانون شرایطی را برای کارگاه هایی با تعداد پرسنل کم پیش بینی کرده است اما حقیقتاً کافی نیست.

4.انداختن وظایف دولت به گردن کارفرما
روح قوانین کار ایران بیشتر اینگونه است که دولت سعی در حذف تعهد خود به کارگران و کارمندان و انداختن آن بر گردن کارفرما دارد. در کلام و نوشته زیباست که کارفرما نمی تواند به سادگی کارگر خود را اخراج کند و باید او را بلندمدت استخدام کند اما ملزم کردن کارفرما به استخدام بلندمدت و محدود کردن کارفرما منتج به این خواهد شد که کارفرما حتی المکان سعی کند تا فرد جدیدی را استخدام نکند و یا نسخه ای از قرارداد را به او ندهد یا برگه سفید امضاء یا انواع ضمانتهای پنهانی از کارگر بگیرد. وظیفه کارفرما در وهله اول ایجاد سود و مدیریت کسب و کار خود است و وظیفه اش نسبت به کارگر پرداخت حقوق، پرداخت بیمه و ایجاد شرایط ایمن برای فعالیت اوست و به نظر طبیعی می رسد که دست او باز باشد تا  در زمان مناسب به فعالیت کارگر یا کارمندی که لازم ندارد پایان دهد و این وظیفه بیمه و دولت و ... است که حقوق بیکاری یا کار جدید دیگری برای کارگر تامین کنند. هرچند به نظر بیرحمانه میرسد اما در نهایت استخدام آسان و امکان پایان به فعالیت کارگر خود مشوقی برای استخدام بیشتر و بازار کار پر رونق تر است. توجه داشته باشید که  اگر قرار باشد دولتها نحوه استخدام، اخراج و ساعات کاری و میزان حقوق کارگران را به کارفرما تحمیل کنند شاید در نهایت مجبور شوند که خود آنها را استخدام کنند.

5.کمبودهای قانونی و راهکارهای پیگیری حقوق
در این سالها شرایط بهتری برای پیگیری حقوق کارگران فراهم شده است هر چند به نظر می رسد نقش بیشتری در محافظه کار شدن کارفرمایان و دنبال کردن راههای برای دور زدن مشکلات احتمالی توسط ایشان داشته است.. اما شرایطی را تصور کنید که کارمند یا کارگر علارغم نیاز کارفرما به کار او ناگهانی از ادامه کار دست بکشد یا در محل کار حاضر نشود، در چنین شرایطی کارفرما عملاً راهکار مناسبی برای پیگیری حقوق خود ندارد و قاعدتاً یک دعوی حقوقی چندین ماهه و بدون نتیجه مشخص هم چندان مفید نیست. نتیجه چنین حفره های قانونی چیزهایی مثل سفته و چک و ضامن های گوناگون است. مناسب است که قانون با توجه به مشکلات کارگران و کارفرمایان نوشته شود و نه صرفاً جهت منفعت یک طرف.

 


مشخصات

  • منبع: http://shirazi.blogfa.com/post/406
  • کلمات کلیدی: کارفرما ,حقوق ,کارگر ,قوانین ,استخدام ,کارمند ,عنوان کارفرما ,پیگیری حقوق ,گردن کارفرما ,فعالیت کارگر ,حقوق کارگران
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما
عکس آقای خامنه ای

آخرین جستجو ها